När jag till sist (13 september i år) bestämde mig för att skaffa en ny och modern telefon så beställde jag tid på företagsavdelningen på Telias butik på Kungsgatan (i Stockholm). Jag trodde att det skulle borga för att jag skulle få god och kompetent service. Jag skaffade mig en smartphone och en surfplatta, och båda prylarna skulle ingå i ett abonnemang som heter Jobbmobil multi. När jag kom hem visade det sig att det var omöjligt att surfa med surfplattan. Den hade en anslutning som var i paritet med de skränande modemen i internets barndom. Jag ringde förstås till min kontakt på Telia, och hon var helt oförstående. Hon tyckte därför att jag skulle åka in till butiken så skulle nog felet kunna åtgärdas.
Det visade sig att hon inte kunde ta in tanken att hon själv möjligen hade gjort något fel, så hon kollade plattan och bestämde sig för att byta simkort. När det väl var gjort, och surfplattan visat sig vara lika oduglig som tidigare så framhärdade hon helt patetiskt i att det höll på att bli bättre. Jag kunde förstås inte acceptera dylika sagor så till sist insåg hon att hon var tvungen att visa att hon inte klarade sig utan hjälp. Då kom en yngling som med rasande fart klickade lite på en dator, och surfplattan återuppstod från de döda.
Helt naivt trodde jag att detta var slutet på historien. Men på vägen hem blev jag medveten om att hans insats samtidigt innebar att han hade fimpat min smartphones surfförmåga. Dessutom gjorde jag upptäckten så sent att jag inte hann åka tillbaka till Teliabutiken. Jag ringde därför 90400 och där fixade man återuppståndelsen för min smartphone.
Återigen trodde jag att nu var säkert allt som det skulle vara. Men ack nej. Idag fick jag en faktura som visar att den begåvade personalen inte hade fimpat mitt gamla mobilabonnemang! Det har man vad det verkar i stället överfört till det simkort för surfplattan som utan grund togs bort när jag i Teliabutiken försökte få en korrekt surfanslutning för den. Resultatet av denna manöver blev därför att på den här fakturan så vill Telia ha rejält betalt för fasta abonnemangsavgifter, nummerändring och datatrafiken för första dagen med min nya smartphone som alltså räknades på mitt gamla abonnemang där surf var svindyr (första dagens surf belöper sig på 1557,27 exklusive moms).
Idag har jag varit i kontakt med fakturaavdelningen via 90400. En vänlig tjej har eventuellt fattat vad som hänt och jag får besked i början av veckan vad som kommer att hända med fakturan. Hon vågade inte stryka olika poster utan bekräftelse från någon överordnad.
Personligen har jag genom åren aldrig haft några nämnvärda problem med Telia. Men det här (ännu ej lyckligen slutförda) bytet av abonnemangstyp är enligt mitt enkla förmenande häpnadsväckande inkompetent. Jag klagar ogärna på enskilda personer. Vi har alla rätt att vara halvkorkade och oinformerade, och göra mer eller mindre idiotiska fel. Ansvaret ligger på dem som anställer. Så jag undrar i mitt stilla sinne vad som krävs för att vara anställd på Teliabutiken på Kungsgatan. Räcker det med att man ser trevlig ut och kan prata vänligt med kunderna. Eller finns det något slags tänkande kring hur man säkerställer och sedan utvecklar kompetensen?
Det är ju alltid slutresultatet som räknas så det ordnar sig säkert till sist. Men jag lär inte kunna fakturera mitt vanliga konsultarvode för den tid jag har fått ägna åt att kompensera för Teliapersonalens inkompetens. Det får jag leva med. Detta lilla blogginlägg får ses som ett slags symbolisk kompensation.
—–
Andra bloggares åsikter om Telia
Det är mycket sällan som den tid jag lägger ner på andras inkompetens motsvarar det värde jag själv ger min tid.
Å andra sidan kan ditt konstaterande betyda att du är en mycket dyr konsult.
Du verkar tycka att det är en överloppsgärning att skriva om denna relativa bagatell. Men det tycker inte jag. I själva verket räknar jag med att få något slags gensvar från de berörda. Jag har skickat länken till inlägget på en feedbacksida för Telia, och även lagt in den på deras FB-sida.
Hur du kommer fram till att jag är en dyr konsult förstår jag faktiskt inte. Jag har i varje fall ägnat timmar åt att åka fram och tillbaka till stan och sitta i oändliga telefonköer för att eventuellt så småningom få ordning på något som borde ha blivit rätt från början.
Hej K-E! Vad förvånad jag blir! Jag har visserligen inte varit inne på en Teliabutik på några år, men i Telenor butiker, och de befolkas av UNGA men otroligt kompetenta individer. Du har nog bara haft OTUR just nu. De rättar nog till sina misstag. Har du inte haft smartphone och surfplatta förrän nu? Jag har haft det i tre år! Har du ANDROID så kan du i fortsättningen skriva på Google drive med din smartphone, din surfplatta, din Laptop eller din PC, så sparas det ner automatiskt.Inga mer pennor med block behövs! Lycka till Edris! Kanske ses vi på Hillesgården?
Precis så är det Teuvo. Jag använder mobilen så lite så jag tyckte inte att jag behövde någon smartphone. Men när den gamla telefonen började visa tecken på att avlida, och jag hade tittat på lite nya telefoner av samma omoderna slag, så kom tanken att varför skulle jag inte kunna köpa en modern telefon och använda den precis lika lite som jag brukar. Och så blev det. När det gäller mina skrivvanor så har jag suttit framför min numera stora skärm i över trettio år så jag är van vid det. När det sedan är dags att slutproducera böckerna så behöver jag definitivt den stora skärmen. Sedan när det gäller Teliabutiken så är det säkert som du säger, dvs. att det kommer att ordna sig efter ytterligare lite strul. Men jag kände ändå för att skriva om det eftersom jag tycker att olika företag inte skall slarva med sådana här saker.
För övrigt hoppas jag att ditt liv flyter på i banor som du kan uppskatta. Och så får vi se när våra vägar korsas härnäst. Jag har inget föredrag inbokat på Hillesgården, men förr eller senare blir det nog dags igen.
Hej Karl-Erik!
Mitt namn är Andreas och jag jobbar för Telias Kundservice.
Det var inte en rolig läsning. Vi vill naturligtvis att våra kunder skall vara nöjda med den upplevelse ni har av våra butiker! Jag personligen sitter inte på all information rörande just den händelse du beskriver så jag har efterlyst mer information om detta av butikschefen i den aktuella butiken.
Om det fortfarande kvarstår oklarheter runt abonnemangen och fakturorna så vill jag gärna att du inkommer via den länk jag bifogar här med dina kunduppgifter och mer specifikt vad du undrar över så skall jag hjälpa dig i mål med det. Alternativt så kan du även skicka det som ett privat meddelande till oss på Facebook så kan jag kika på det därigenom.
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515
Ha en fortsatt trevlig helg!
Med vänliga hälsningar
Andreas Gyllblad
Telia Kundservice
Hej Andreas,
Nu har jag skickat info till dig.
Hälsar
Karl-Erik
Jag har en annan konflikt med Telia som inte är hållbart hanterad och det är att man vägrar ge mig kvitto med moms när jag köper Telia refill. Det spelar ingen roll om det är samtalspott eller ett årsabonnemang för 999 kr. Kvitto med moms får jag inte. När jag ringer kundtjänst brukar det sluta med att de lovar skicka kvittot – men sedan kommer inget. När jag skrivit och klagat får jag inte svar. Och när jag tagit upp problemet med Skatteverket svarar de att företag visserligen måste ge sina kunder kvitton med moms – men att de saknar sanktionsmöjlighet.
Telia hävdar vidare att jag inte ska få några momskvitton – eftersom samtalspotten inte är förbrukad när jag betalar för den. Men det är ju lika begåvat/sant som när jag köper en flygresa på internet. Då får jag direkt kvitto med moms – fastän det kan dröja månader till jag ska resa – och kvittot gäller i bokföringen även om jag inte skulle utnyttja resan.
Ibland försöker jag också använda Telia hemsida till att klara ut saker, men det går sällan för den är alldeles för rörig och man vet aldrig om man har hittat det man söker eller om det finns en annan möjlighet man missat – och ibland går inte ens informationen att tyda utan hjälp av kundtjänst….
Telia är Suck, suck, suck… (välj språk)